PODSTAWY PRAWNE
Obowiązki przedszkola w stosunku do dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wynikają z przepisów prawa.
Wśród podstaw prawnych znajdujemy zarówno Ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, jak też rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dotyczące kształcenia specjalnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U.2017 poz.1578); oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz.1591 – obecnie tekst jednolity Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wczesne wspomaganie rozwoju polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia danego rodzaju niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania jest zróżnicowany, w zależny od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych.
Dziecko przyjęte do przedszkola z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Od chwili przyjęcia dziecko pozostaje pod obserwacja ukierunkowaną, istotną w przygotowaniu specjalistycznej dokumentacji (WOPF-u oraz IPET-u) w celu realizacji zindywidualizowanej, specjalistycznej pomocy dziecku.
Wszystkie indywidualne programy oraz plany pracy, a także poczynania terapeutyczne i rewalidacyjne podlegają ewaluacji dokonywanej systematycznie przez powołany w przedszkolu zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W niesieniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej bardzo istotny jest udział rodziców oraz współpraca: specjaliści i nauczyciele – rodzice/opiekunowie prawni, w związku z czym dbamy o stały wzajemny kontakt i współpracę.