Wartości w wychowaniu i edukacji

Łacińska sentencja: verba docent, exempla trahunt

(słowa uczą, przykłady przyciągają)

w naszym przedszkolu posiada praktyczny wymiar.

W całym procesie wychowania niezwykle istotne miejsce zajmuje wychowanie ku wartościom. Dzieci w początkowej fazie rozwoju naśladują zachowanie swoich najbliższych, czyli rodziców, rodzeństwa, czasami dziadków. W miarę dorastania i wchodzenia w okres przedszkolny wpływ na zachowanie i wybory działania wychowanków mają także nauczyciele i rówieśnicy w przedszkolu. W szczególny sposób w procesie wychowania ku wartościom akcentuje się świadectwo moralne wychowawców (rodziców, nauczycieli) w realnych sytuacjach życiowych, jako niewerbalny drogowskaz postępowania.

Proces wychowania ku wartościom umożliwia uczenie się głębszego myślenia o sobie w stosunku do innych, o normach, o prawach i postawach, które posiadamy bądź których nam brak, wreszcie o wszystkim, co uznajemy za dobre lub złe. Według wielu autorytetów wychowawczych nurt wychowania z wartościami winien opierać się na rozwijaniu u dzieci umiejętności oceny wartości moralnych (na miarę ich możliwości poznawczych) według prawidłowo uformowanego sumienia. Zadaniem wychowujących jest wdrożenie umiejętności przyjmowania owych wartości przez osobisty i odpowiedzialny wybór dziecka.

To co chcemy promować wśród dzieci to wartości niezmienne, niezalene od współczesnych trendów w świecie. Będziemy zatem w sposób szczególny odnosić się do wartości chrześcijańskich, jako fundamentu życia i postępowania na wzór Chrystusa.

Pragniemy podkreślać istotę życia zgodnie z wartościami m.in. poprzez:

• Poszanowanie drugiego człowieka niezależnie od jego koloru skóry, pochodzenia, języka, sprawności czy niepełnosprawności;

• Wybór tego co dobre i właściwe;

• Pochylenie się nad każdym dzieckiem, a też osobą dorosłą;

• Podanie pomocnej dłoni osobom w potrzebie;

• Zintegrowanie słów z postępowaniem;

• Dawanie przykładu właściwego postępowania.

Podkreślamy: Wspólnie z Rodzicami chcemy wychowywać i kształtować charakter naszych dzieci. Zgodnie z rozumieniem greckiego słowa: paideia, traktujemy dzieło wychowania jako całość zabiegów, czynności i umiejętności związanych z formowaniem umysłowym i moralnym dziecka.

Ważne – zintegrowanie dwóch środowisk w celu wychowania ku wartościom:

Wartości w domu – wartości w przedszkolu = sukces

Jesteśmy ogrodnikami w pięknym, urodzajnym sadzie, a Słowa z Pisma Świętego: Albowiem będzie (dodatek red. dziecko) jako drzewo nad strumieniem wód wsadzone, które owoc swój wydaje czasu swego, a liść jego nie opada; i wszystko, cokolwiek czynić będzie, poszczęści się. (Ps 1:2-3) traktujemy jako wizję w modelu naszego absolwenta.