IPET
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny zostaje opracowywany przez zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem. Pracę zespołu koordynuje wyznaczony przez dyrektora placówki nauczyciel bądź specjalista.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny zawiera m.in.: zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, formy i metody pracy z uczniem, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
WOPF-u
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia określana jest jako: „suma wiedzy wszystkich osób pracujących z konkretnym uczniem na temat poziomu jego funkcjonowania w różnych sferach w tym konkretnym czasie” (Krystyna Budzianowska, 2019)
Nie istnieje jeden wzór, czy ujednolicona forma wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, niemniej dokument ten, zgodnie z zapisami pwyżej rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, powinien zawierać:
• „indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
• w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela;
• przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu szkolnym;
• efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia” (§ 6 ust. 10).